PDF Αναπτυξιακός Νόμος 4399/16

 

Ο Αναπτυξιακός Νόμος 4399/16 (ΦΕΚ Α' 117/22.6.2016), αφορά επενδυτικά σχέδια σε όλους τους τομείς της Οικονομίας με την επιφύλαξη συγκεκριμένων εξαιρέσεων ( Εξαιρέσεις από τον: Αναπτυξιακό Νόμο 4399/16)

Δικαιούχοι των ενισχύσεων των καθεστώτων του παρόντος, είναι οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου και έχουν μία από τις ακόλουθες μορφές:

  • Ατομική επιχείρηση,
  • Εμπορική εταιρεία (Ο.Ε, Ε.Ε, Ε.Π.Ε, Μ.Ε.Π.Ε, Α.Ε, Ι.Κ.Ε),
  • Συνεταιρισμός,
  • Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.)
  • Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ),
  • Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ),
  • Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ)
  • Υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρείες με την υποχρέωση να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες δημοσιότητας πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου.
  • Δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και θυγατρικές (υπό προϋποθέσεις).

*Οι επιχειρήσεις, των οποίων το επιλέξιμο ύψος των επενδυτικών σχεδίων υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ και υπάγονται στα καθεστώτα ενίσχυσης του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/16, υποχρεούνται να λάβουν τη νομική μορφή εμπορικής εταιρείας ή συνεταιρισμού πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου. Επιπλέον επενδυτικά σχεδία άνω των 300.000€ , θα πρέπει να τηρούν Γ΄ Κατηγορίας Βιβλία.

Καθεστώτα κρατικών ενισχύσεων

Τα επενδυτικά σχέδια μπορούν να υπαχθούν σε ένα από τα ακόλουθα καθεστώτα κρατικών ενισχύσεων:

Κάθε καθεστώς προκηρύσσεται αυτοτελώς με Υπουργική Απόφαση.

Η συμμετοχή του φορέα στο συνολικό επιλέξιμο κόστος του επενδυτικού σχεδίου στον Αναπτυξιακό Νόμο, μπορεί να γίνει είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων, είτε με εξωτερική χρηματοδότηση (π.χ. Τραπεζικό Δάνειο), με την προϋπόθεση ότι το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αυτού δεν περιέχει καμία κρατική ενίσχυση, δημόσια στήριξη ή παροχή. Η Ιδία συμμετοχή μπορεί να αποτελείται από αύξηση εταιρικού κεφαλαίου, ανάλωση υφιστάμενων αποθεματικών, Κεφαλαιοποίηση αποθεματικών, εκποίηση στοιχείων ενεργητικού της επιχείρησης κλπ.

Τα επενδυτικά σχέδια, που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/16, θα πρέπει να έχουν το χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και συγκεκριμένα να πληρούν μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • Δημιουργία νέας μονάδας,
  • Επέκταση της δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας,
  • Διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παραχθεί ποτέ σε αυτήν, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως έχει καταγραφεί στο οικονομικό έτος που προηγείται της έναρξης των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, ή
  • Θεμελιώδης αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται με τη δραστηριότητα, η οποία πρόκειται να εκσυγχρονιστεί, κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων οικονομικών ετών,
  • Απόκτηση του συνόλου στοιχείων ενεργητικού, που ανήκουν σε επιχειρηματική εγκατάσταση που έχει κλείσει και η οποία αγοράζεται από επενδυτή που δεν σχετίζεται με τον πωλητή και αποκλείει την απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης.

Είδη ενίσχυσης στον Αναπτυξιακού Νόμου 4399/16

Τα είδη ενίσχυσης των επενδύσεων που εντάσσονται στον Αναπτυξιακό Νόμο 4399/16, διακρίνονται στα ακόλουθα:

  • Επιχορήγηση κεφαλαίου.
  • Επιδότηση μισθωμάτων leasing.
  • Φορολογική απαλλαγή
  • Επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης.
  • Σταθεροποίηση συντελεστή φορολογίας εισοδήματος.
  • Χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου μέσω ταμείων συμμετοχών.

Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις, που έχουν τουλάχιστον επτά έτη  λειτουργία, για να μπορέσουν να λάβουν επιχορήγηση ή επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης θα πρέπει να έχουν  τουλάχιστον για μία διαχειριστική χρήση, εντός της τελευταίας επταετίας, κερδοφορία (Κέρδη Προ Φόρων).

Ελάχιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων

Το ελάχιστο ύψος των επενδύσεων στις ενισχύσεις του Αναπτυξιακόυ Νόμου 4399/16 ορίζεται, με βάση το μέγεθος της επιχείρησης, ως εξής:

  • Για Μεγάλες Επιχειρήσεις, στο ποσό των πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) ευρώ,
  • Για Μεσαίες Επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς και για επιχειρηματικές συστάδες (cluster), στο ποσό των διακοσίων πενήντα χιλιάδων (250.000) ευρώ,
  • Για Μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ,
  • Για Πολύ μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ,
  • Για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), καθώς και τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς (ΑΣ), τις Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ) και τις Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) στο ποσό των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ.

Τήρηση Μακροχρόνιων Υποχρεώσεων

Ως διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την πιστοποίηση έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του, απαιτείται

  • 3 χρόνια για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις
  • 5 χρόνια για Μεσαίες Επιχειρήσεις
  • 7 χρόνια για Μεγάλες Επιχειρήσεις